Back to Top
 
 
 

THEMAMIDDAGEN

 

16 april 2025  2e Themamiddag door INCLUZIO

Incluzio Sociale Basis is een welzijnsorganisatie in de gemeente Venlo. Onze leden, die naar deze themamiddag waren gekomen, wilden graag weten wat deze organisatie voor hen ,als senior in Tegelen, Steyl, Belfeld en Blerick, zou kunnen betekenen. Tijdens deze bijeenkomst werden ze over de verschillende diensten en mogelijkheden geïnformeerd, waaronder: - Maatschappelijk werk: ondersteuning bij sociale en emotionele vraagstukken. - Open inloop: een laagdrempelige gelegenheid om vragen te stellen en informatie te verkrijgen. - Budgetcoach: hulp bij financiële vraagstukken en het opstellen van een budget. - Informatie- en adviespunt: voor praktische vragen over diverse onderwerpen. - Buurtcoach: ondersteuning bij bewonersinitiatieven en het versterken van de buurt. - Seniorencoach: specifieke begeleiding voor senioren bij hun vragen en behoeften. Er werd verder speciaal aandacht besteed aan alternatieven voor ondersteuning op het gebied van mantelzorg, wanneer het niet lukt via het voorliggend veld (=: alle voorzieningen voor (hulp)vragen waar je geen verwijzing (ook wel indicatie genoemd) voor nodig hebt). Uitleg over de mogelijkheden en ondersteuning hierover kregen de deelnemers van een ‘Mantelzorg-makelaar’ en de organisatie ‘Saar aan Huis’. Deze middag was een waardevolle gelegenheid om hier meer over te weten te komen. De deelnemers gingen met nieuwe inzichten en contacten naar huis. Vanuit Incluzio was er veel belangstelling voor verdere samenwerking en ondersteuning.

 

Dinsdag 4 februari  2025  Themamiddag: Chat GPT

Veel leden hadden er al van gehoord of het ergens gelezen. Het is de nieuwste hype op het gebied van technologie, namelijk: ChatGPT. Het is een gratis zoekmachine gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Met het verschil, dat het geen websites aanbiedt. In een ruim 2 uur durende sessie, werd ons onder het motto “Vanaf vandaag wordt alles gemakkelijker”  o.a. verteld: Wat is Chat GPT en hoe kan je meer uit je mobieltje halen mat Chat GPT.

Voorbeeld: je stelt een vraag. Dan wordt het antwoord gevormd door alle informatie die op internet  te vinden is. Dit kan een zeer uitgebreid antwoord zijn. Het maakt het een stuk gemakkelijker om met nieuwe technieken om te gaan. Het was een zeer interessante en leerzame middag. Na afloop werd ons een lijst van handige vragen, die je kunt stellen aan je computer/laptop/smartphone, gegeven. Op die zelfde lijst stonden/staan ook een aantal handige apps, zoals: 112: direct een hulpdienst bellen; een geluidsmeter. En, eindelijke de app waarmee ik een query/qr-code kan scannen!

 

Dinsdag 3 september 2024 Themamiddag Fysioteam

We kijken terug op een zeer geslaagde middag. Gijs en Nienke wisten deze middag iedereen te motiveren en inspireren op het gebied van leefstijl en valpreventie.  In hun praktijk kan je bij Gijs het leefstijlprogramma “COOL” volgen. Voor individuele fysiotherapie, eventueel aan huis, kan men terecht bij Nienke. Verder werd er veel aandacht besteed aan het thema valpreventie en bewegen voor/door senioren.

Bij het onderdeel met de suikerklontjes en speelgoedblokjes kwamen vele leden onder de indruk van het aantal calorieën die overal in zitten. Een vast en GRATIS onderdeel van het COOL programma is: de Fresh Air Walk, elke maandag van 8.00 – 10.00 uur en elke vrijdag van 13.00-14.00 uur. Men kan dan gezellig een uurtje gaan wandelen, onderweg wat oefeningetjes doen en na afloop wordt er vaak nog ergens wat koffie of thee gedronken. Het was wederom een zeer interessante en leerzame middag.

 

Dinsdag 16 April 2024   Themamiddag  Veilig Internetbankieren.

Christel Wijnands, van de Rabobank, ging ons deze middag wegwijs maken door de digitale wereld  van veilig internetbankieren. Met de nadruk op: VEILIG. De belangrijkste aanbevelingen waren:

Indien u een link of app krijgt van iemand anders, die zich voordoet als Rabobank (medewerker).  Niets mee doen, maar meld het bij de Rabo Bank via mail: valse-email@rabobank.nl of bel 088 - 722 66 00 

Herken een vals bericht: Je wordt onder druk gezet. Je moet snel reageren wan anders wordt je rekening geblokkeerd. De Rabo bank zal je nooit op deze manier onder druk zetten. Er staat een link of een verwijzing in naar een valse website waar je om gegeven wordt gevraagd. Hier NIETS mee doen, maar melden bij de Rabobank

MISVERSTANDEN: als ik zelf niet online bankier kan mij niets overkomen. Als ik mijn gegevens per ongeluk heb ingevuld op een valse website maar ik heb niet op ‘verzenden’ geklikt, is er gelukkig nog niks aan de hand. Ik kan mijn pas en pincode gerust aan iemand anders meegeven voor een boodschap. Ik heb toch niet zoveel op mijn betaalrekening staan. Deze stellingen zijn allemaal NIET WAAR. Zodra u uw pas en pincode afgeeft, kan de fraudeur alles met uw bankzaken doen en kan zelfs nieuwe rekeningen/leningen afsluiten.

NOOIT een pincode en bankpas afgeven aan een persoon. Ook Rabobank medewerkers vragen nooit naar pincodes !!

VEILIG BANKIEREN: Controleer altijd dat u verbinding maakt met de juiste website:  https://bankieren.rabobank.nl  De s staat voor Secure (Veiligheid)

Indien u twijfelt als u gebeld wordt door een Rabobank medewerker, hang op (klik weg) en bel de bank terug. 088 - 722 66 00

Belangrijke sites om regelmatig op te kijken: www.veiligbankieren.nl   hier staat actuele informatie op, welke fraudes erop dit moment actueel in omloop zijn.

 

Dinsdag 20 februari 2024   Themamiddag  Stadspas Venlo

Twee onderwerpen stonden deze middag op de agenda t.w.: Stadspas Venlo –Armoedebeleid en Onafhankelijke cliëntondersteuning. Voor deze interessante themamiddag hadden zich maar liefst 65 leden aangemeld. Ook wethouder Smeets was deze middag  aanwezig. Na een woord van welkom kwam het 1e thema aan de orde, de Stadspas Venlo-Armoedebeleid. Uitgebreid kwam o.a. aan de orde: ” wat kun je doen met de Stadspas Venlo”; “Waar te besteden” en “wanneer kom je hiervoor in aanmerking”. Na deze heldere en informatieve presentatie gingen we onder leiding van Bettine Arink een spel spelen. In dit spel moesten we in groepjes van ca. 7 personen praten over geldkeuzes. Als groep, overleggend, moest je bepalen waar het geld aan uitgegeven kon worden en waarom. Je mocht als groep € 15,00 uitgeven over verschillende uitgaven. Deze € 15,00 waren het leefgeld. Leefgeld is wat overblijft als de huur/hypotheek, water, energie, zorgverzekering en gemeentelijke belastingen (de 'vaste lasten') zijn betaald. Het was een geweldig interessant, boeiend en leerzaam spel.

Na de pauze, waarin de aanwezigen konden genieten van een stuk heerlijke vlaai gaf Robin Achten een presentatie over onafhankelijke cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner bekijkt samen met u uw vraag en uw situatie. Wat is er aan de hand? De cliëntondersteuner denkt met u mee over een oplossing en wat daarvoor nodig is. Om samen te bekijken wat u zelf kunt en wat de mensen in uw omgevingen kunnen doen. Er werden veel vragen gesteld en beantwoord. Het was weer een interessante en leerzame middag.

 

Dinsdag 7 november 2023 Themamiddag Toon Hermans Huis

Annemie Beurskens (coördinator ambulante consulenten Tegelen/Belfeld) en Annelies Holtman (ambulante consulente) maakte deze middag aansprekend duidelijk wat het Toon Hermanshuis voor een ieder kan betekenen bij een bericht dat jij of je naaste kanker heeft/of heeft gehad. Annemie vertelde dat je er op het juiste adres bent voor: aandacht, het persoonlijke verhaal, hulp, informatie bij praktische vragen, het verwerken van ervaringen en emoties, ontspanning, en activiteiten om weer energie op te doen. De basis van de begeleiding zijn de persoonlijke wensen en behoeften. Dat kan zijn op individueel niveau. Dan komt een ambulante consulente naar u, thuis. Of ze ontvangt u in het Toon Hermanshuis. Of: u kiest voor een groep. In hun ontmoetingscentrum in Venlo. Daar kunt u bijvoorbeeld in contact komen met lotgenoten, wat de mogelijkheid geef om u ervaringen te delen/uit te wisselen. Het is aan u waar u voor kiest. De organisatie werkt met gecertificeerde medewerkers, die door onder andere zorgspecialisten van het VieCuri-ziekenhuis, opgeleid zijn om mensen te ondersteunen en te helpen. Hun zorg focust zich op kwaliteit van leven: kijken naar wat je wél kan en wil, in plaats van niet meer kan.

In het heldere en indrukwekkende verslag van Annelies dat volgde, (de stilte maakte duidelijk dat de bijna 60 leden aanwezigen geboeid luisterden). vertelde ze als ervaringsdeskundige over o.a. haar ervaringen na het overlijden van haar man. Nu, als ambulante consulente werkzaam, vertelde ze over een recente ervaring bij mensen thuis. Wat ze kan betekenen vóóraf al: voor het overlijden van de dierbare. Wetende dat jij of je partner ongeneselijk ziek is.... Om dan een luisterend oor te vinden. Wat fijn is. En kan helpen bij het verdriet op dat moment. En later: het zal nooit meer zijn zoals het, tot voor kort, was... Haar bijdrage maakte het verhaal van Annemie duidelijk en invoelbaar.